Toimitusehdot

(Toimitusehdot päivitetty 27.4.2024)

Yleistä
Tietosuoja
Lahjakortin ostaminen
Lentoa koskevat ehdot
Liite: Lentoliikenteen harjoittajan korvausvastuu matkustajien ja heidän matkatavaroidensa osalta


Yleistä

Näitä toimitusehtoja sovelletaan Linnan Pallon (Kokemuslento Oy:n aputoiminimi; jäljempänä myös yhtiö) kuumailmapallolentoihin sekä Linnan Pallon sopimussuhteessa lahjakortin ostajaan (jäljempänä ostaja) ja lahjakortin saajaan, jollei muuta ole yhtiön ja asiakkaan välillä nimenomaisesti sovittu tai jollei sovellettavasta lainsäädännöstä muuta johdu. Lahjakortin ostaja ja saaja voivat olla sama henkilö.

Teemme parhaamme, jotta asiakkaamme ovat tyytyväisiä palveluumme. Toimintaamme ohjaavat lainsäädäntö, viranomaismääräykset sekä lento-organisaation toimintakäsikirja ja turvallisuudenhallintajärjestelmä.

Näiden sopimusehtojen lisäksi yhtiön kuumailmapallolentoihin sovelletaan neuvoston asetusta (EY) N:o 2027/97 matkustajien ja heidän matkatavaroidensa ilmakuljetusta koskevasta lentoliikenteen harjoittajien korvausvastuusta sekä Montrealin yleissopimusta eräiden kansainvälistä ilmakuljetusta koskevien sääntöjen yhtenäistämisestä. Asetus ja yleissopimus rajoittavat lentoliikenteen harjoittajan korvausvastuuta. Asetuksen edellyttämä tiedonanto korvausvastuusta on näiden toimitusehtojen liitteenä. Kuvaus ei kuitenkaan ole osa asiakkaan ja yhtiön välistä sopimusta, eikä sen perusteella voida tulkita asetuksen tai Montrealin sopimuksen säännöksiä. Korvausvastuu määräytyy yksinomaan sovellettavan lainsäädännön nojalla, eikä yhtiö vastaa kuvauksen oikeellisuudesta.

Kuluttaja-asiakkaan ja yhtiön väliseen sopimukseen sovelletaan myös kuluttajansuojalakia.

Lentojen operaattorina toimii Kokemuslento Oy, aputoiminimellä Linnan Pallo (FI.DEC.BOP.0007).


Tietosuoja

Olet velvollinen luovuttamaan tilausta tehdessäsi nimesi ja yhteystietosi. Lennolle ilmoittautuessasi olet velvollinen ilmoittamaan nimesi, yhteystietosi, painosi sekä lahjakorttisi numeron.

Asiakastietosi tallennetaan asiakasrekisteriimme, jossa olevia tietoja käytetään asiakassuhteen ylläpitämiseen. Yhtiöllä on lisäksi oikeus käsitellä ja luovuttaa rekisterissä olevia tietoja perusteltuja käyttötarkoituksia (kuten lennonvalmistelua, lentotoimintaan liittyvien viranomaisvaatimusten täyttämistä sekä suoramarkkinointia) varten soveltuvan lainsäädännön mukaisesti.

Voit tutustua tietosuoja-asetuksen mukaiseen tietosuojaselosteeseen verkkosivuillamme.

Voimme lähettää sinulle lennon jälkeen pyynnön antaa palautetta lennosta. Palautteen antaminen on vapaaehtoista. Annetun palautteen yhteydessä ei näytetä julkisesti asiakkaan yhteystietoja. Käytämme palautteen kautta kerättyjä tietoja asiakaskokemuksen ja palveluidemme kehittämiseen.

Sivustollamme käytetään evästeitä, jotka helpottavat, parantavat ja nopeuttavat asiointikokemusta, auttavat meitä kehittämään sivustoamme sekä kohdentamaan markkinointiamme.

Osa sivustomme sisällöstä edellyttää evästeiden hyväksymistä toimiakseen. Selaimesi todennäköisesti oletusarvoisesti hyväksyy evästeet. Voit kuitenkin estää evästeiden käytön selaimesi asetuksista tai poistamalla evästeet selaimesta palvelun käytön päätyttyä. Lisätietoja saat selaimesi käyttöohjeesta.


Lahjakortin ostaminen

Sopimus yhtiön ja lahjakortin ostajan välillä syntyy, kun ostaja tilaa lahjakortin. Ostaja tai myyjä ei voi yksipuolisesti muuttaa sopimusta muutoin kuin näissä ehdoissa määrätyllä tavoin eikä ostaja voi yksipuolisesti peruuttaa tilaustaan muutoin kuin näissä toimitusehdoissa kuvatuissa tilanteissa tai pakottavan lainsäädännön nojalla.

Yhtiöllä on oikeus perua tehty tilaus tai purkaa kauppa, mikäli sopimusehtoja on rikottu.

Toimitamme lahjakortin mukana lentoon liittyvän ohjeistuksen sekä tiedon siitä, mistä toimitusehdot ovat saatavilla.

Ostoprosessi

Lahjakortin voi ostaa linnanpallo.fi -verkkokaupastamme tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Lahjakortti lähetetään tilauslomakkeessa ilmoittamaasi osoitteeseen (ostaja tai lahjakortin saaja) valintasi mukaan joko sähköpostilla tai postitse. Sähköpostitse toimitettava lahjakortti lähetetään välittömästi, kun ostotapahtuma ja maksusuoritus on rekisteröity järjestelmäämme. Postitse toimitettavan lahjakortin lähetämme viiden arkipäivän kuluessa siitä, kun ostotapahtuma ja maksusuoritus on rekisteröitynyt järjestelmäämme. Lähetämme sinulle sähköpostitse tilausvahvistuksen ostetusta lahjakortista.

Verkkokaupassamme ilmoitetut hinnat sisältävät arvonlisäveron. Lahjakorttien hintaan lisätään toimitustapakohtainen toimitusmaksu. Toimitusmaksu ilmoitetaan toimitustavan valinnan yhteydessä.

Ostaessasi lahjakortin hyväksyt ostohetkellä voimassaolevat toimitusehtomme.

Lahjakortin maksaminen

Lahjakortti on maksettava ennen lentoa. Lahjakortin tilaus voidaan peruuttaa vain näiden toimitusehtojen niin salliessa.

Maksupalveluntarjoaja

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun yhtiölle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä Linnan Pallon asiakaspalveluun.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com 

Peruutusoikeus

Lahjakortin ostajana sinulla on oikeus peruuttaa verkkokauppamme tai asiakaspalvelumme kautta tehty lahjakortin tilaus 14 vuorokauden ku­luessa siitä, kun olet vastaanottanut lahjakortin. Peruutusoikeutta ei kuitenkaan ole, mikäli lahja­kortti on jo käytetty. Peruutusoikeutta ei myöskään ole, jos lahjakortilla on jo varattu lento. Tilauksen peruuttamisen yhteydessä mitätöimme lahjakortin koodin. Suoritamme palautukset ostajalle mahdollisimman pian ja joka tapauksessa viimeistään 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun olet ilmoittanut meille haluavasi perua tilauksen.

Lahjakortin voimassaolo

Maksettu lahjakortti on voimassa 12 kuukautta ostopäivästä.


Lentoa koskevat ehdot

Jos lahjakortin saaja on muu henkilö kuin ostaja, sopimus yhtiön ja lahjakortin saajan välillä syntyy, kun lahjakortin saaja varaa lennon. Ilmoittautuessaan lennolle lahjakortin saaja hyväksyy voimassa olevat toimitusehdot.

Maksettu lahjakortti toimii ilmakuljetuslaissa tarkoitettuna matkalippuna yhtiön lennoilla.

Lentovarauksen tekeminen

Paikka lennolle voidaan varata lahjakortin ostamisen yhteydessä tai sen jälkeen joko linnanpallo.fi -verkkosivustoltamme tai asiakaspalvelustamme.

Lentovarauksen yhteydessä on lennonsuunnittelua varten ilmoitettava lennolle osallistuvan henkilön (osallistuvien henkilöiden) paino. Vaatteiden ym. mukana olevien tavaroiden painona käytetään ilmoittautumisen yhteydessä 3 kg.

Lentovarauksen peruminen ja muuttaminen

Voit kuluitta perua tai siirtää lennon varauksen käytettäväksi yhtiön toisella lennolla viimeistään neljä päivää ennen alkuperäistä lentoa. Sen jälkeen peruutuksia tai muutoksia ei sallita, vaan lahjakortti katsotaan käytetyksi (pois lukien jäljempänä kuvattu ylivoimainen este). Jos lasku on vielä perumisvaiheessa ollut maksamatta, sinun on maksettava lasku kokonaisuudessaan.

Yhtiö ja sen lentäjät voivat perua lennon sääolosuhteiden, viranomais- tai ilmatilarajoitusten tai muun lentoturvallisuussyyn nojalla taikka siitä syystä, että lennolle ei ole ilmoittautunut riittävästi asiakkaita. Tällöin lahjakortti voidaan käyttää myöhemmin sen voimassaoloaikana yhtiön toisella lennolla. Lahjakortin voimassaoloaikaa voidaan tarvittaessa jatkaa, jos yhtiö tai sen lentäjä on perunut lennon.

Ylivoimainen este

Asiakkaalla on oikeus perua varauksensa tai muuttaa sitä ylivoimaisen esteen vuoksi. Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan tilanne, jossa olisi kohtuutonta vaatia asiakasta lähtemään lennolle sen vuoksi, että:

a) hän itse tai hänelle läheinen henkilö yhtäkkiä sairastuu vakavasti, joutuu vakavaan onnettomuuteen tai kuolee. Läheisenä henkilönä pidetään aviopuolisoa, avopuolisoa, lasta, vanhempaa, appivanhempaa, sisarusta, lastenlasta, isovanhempaa tai muuta henkilöä, jonka kanssa hän on yhdessä varannut lennon;

b) hänelle tai henkilölle, jonka kanssa hän on yhdessä varannut lennon, sattuu muu odottamaton ja vakava tapahtuma (liikenneonnettomuus, tulipalo tms.), jonka vuoksi olisi kohtuutonta vaatia häntä lähtemään lennolle; tai

c) asiakkaalla tai hänen lähipiiriinsä kuuluvalla henkilöllä on koronavirustartunta tai flunssan oireita (esim. kuume, yskä, hengenahdistus) tai asiakas on lentoa edeltävän 14 vuorokauden kuluessa altistunut koronavirukselle.

Asiakkaan on ilmoitettava ylivoimaisesta esteestä viivytyksettä Linnan Pallon asiakaspalveluun. Koronaviruksesta aiheutunutta ylivoimaista estettä lukuun ottamatta lähdön este on pyydettäessä osoitettava luotettavalla selvityksellä, kuten lääkärintodistuksella, poliisitutkintapöytäkirjalla, vakuutusyhtiön lausunnolla tms.

Peruttu varaus siirretään ylivoimaisen esteen tilanteissa ensisijaisesti käytettäväksi myöhemmällä lahjakortin voimassaoloaikana lennettävällä yhtiön lennolla. Jos ylivoimainen este jatkuu, yhtiö voi lunastaa myymänsä lahjakortin takaisin ostohinnastaan. Takaisinmaksua varten asiakkaan on ilmoitettava käyttämättömän lahjakortin koodi sekä toimitettava asiakaspalveluun nimensä ja tilinumeronsa. Emme suorita palautuksia kolmansien osapuolten lennoillemme myymistä lahjakorteista.

Ilmoittaminen raskaudesta, sydänsairaudesta, liikuntarajoitteesta tai muusta lentämiseen vaikuttavasta terveyshaitasta

Asiakas on velvollinen ilmoittamaan yhtiölle raskaudesta, sydänsairaudesta, liikuntarajoitteesta tai muusta lentämiseen vaikuttavasta terveyshaitasta. Jos ilmoitusta ei ole tehty, asiakasta pidetään täysin terveenä. Yhtiöllä ja sen lentäjillä on oikeus harkita lennon riskejä ja pidättäytyä lennon suorittamisesta ilmoituksen tehneen asiakkaan osalta.

Raskaana olevan asiakkaan lahjakortin voimassaoloa voidaan raskauden vuoksi jatkaa siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 9 kuukautta. Muiden terveyshaittojen osalta lahjakortin voimassaoloaikaa jatketaan asiakkaan ja yhtiön välillä erikseen sovittavan ajan. Jos terveyshaitta estää lennon pysyvästi, lahjakortin hinta palautetaan asiakkaalle kokonaisuudessaan.

Lentäjän oikeus kieltäytyä ottamasta asiakasta lennolle

Yhtiöllä ja sen lentäjillä on oikeus kieltäytyä ottamasta asiakasta lennolle mm. seuraavissa tapauksissa:

a) kieltäytyminen on tarpeen sovellettavien lakien, asetusten tai määräysten noudattamiseksi;

b) asiakkaan kuljettaminen voi vaarantaa asiakkaan itsensä, muiden asiakkaiden tai miehistön turvallisuuden tai terveyden tai vaikuttaa niihin;

c) asiakkaan henkinen tai ruumiillinen tila, mukaan lukien alkoholin tai päihteiden käyttö, ohjeiden noudattamattomuus taikka aggressiivinen tai impulsiivinen käyttäytyminen, on vaaraksi asiakkaalle itselleen, muille asiakkaille, miehistölle tai omaisuudelle taikka aiheuttaa muille asiakkaille selvän viihtyisyyshaitan;

Tällaisessa tilanteessa lentolippu katsotaan käytetyksi, eikä asiakkaalle makseta korvausta lennolta jäämisestä.

Käsimatkatavara

Yhtiöllä ja sen lentäjillä on turvallisuussyistä oikeus rajoittaa lennolle otettavan käsimatkatavaran määrää. Kameran ja/tai videokameran ottaminen lennolle ja niiden käyttö lennon aikana on sallittu.

Vakuutus

Yhtiöllä on lentotoiminnassaan EU-lainsäädännön edellyttämä ilmakuljetusvastuuvakuutus, jonka matkustajakohtainen korvauksen enimmäismäärä on 250 000 erityistä nosto-oikeutta henkilövahingon ja 1 131 erityistä nosto-oikeutta matkatavaravahingon osalta.

Sovellettava lainsäädäntö ja oikeuspaikka

Näihin yleisiin toimitusehtoihin sekä Linnan Pallon ja ostajan sekä Linnan Pallon ja lahjakortin saajan väliseen sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. Sopimussuhteesta aiheutuvat erimielisyydet ratkaisee Päijät-Hämeen käräjäoikeus. Siltä osin kuin sopimukseen sovelletaan kuluttajansuojalakia, sopimuksen osapuolena oleva kuluttaja voi nostaa kanteen myös kotipaikkansa käräjäoikeudessa.


Liite: Lentoliikenteen harjoittajan korvausvastuu matkustajien ja heidän matkatavaroidensa osalta

Tämä EU-lainsäädännön edellyttämä tiedote ei ole osa yhtiön ja asiakkaan välistä sopimusta, eikä sen perusteella voida tulkita asetuksen tai Montrealin sopimuksen säännöksiä. Yhtiön korvausvastuu määräytyy yksinomaan sovellettavan lainsäädännön nojalla, eikä yhtiö vastaa asetuksen edellyttämän kuvauksen oikeellisuudesta.

”Tämä tiedote sisältää yhteenvedon yhteisön lainsäädännössä ja Montrealin yleissopimuksessa edellytettävistä yhteisön lentoliikenteen harjoittajien korvausvastuuta koskevista säännöistä.

Korvaus kuolemantapauksissa ja loukkaantumisen yhteydessä

Matkustajan kuolemantapauksen ja loukkaantumisen osalta korvausvastuuta ei ole rahamääräisesti rajoitettu. Enintään 100 000 erityisen nosto-oikeuden suuruisen (likimääräinen summa paikallisena valuuttana) vahingon osalta lentoliikenteen harjoittaja ei voi riitauttaa korvausvaatimusta. Tätä määrää suuremmissa vahingoissa lentoliikenteen harjoittaja voi puolustautua vaatimusta vastaan näyttämällä, ettei se ole toiminut huolimattomasti tai muutoin moitittavasti.

Ennakkomaksut

Jos matkustaja kuolee tai loukkaantuu, lentoliikenteen harjoittajan on suoritettava ennakkomaksu välittömistä taloudellisista tarpeista huolehtimiseksi 15 päivän kuluessa siitä, kun korvaukseen oikeutettu henkilö on yksilöity. Kuolemantapauksessa tämän ennakkomaksun on oltava vähintään 16000 erityistä nosto-oikeutta (likimääräinen summa paikallisena valuuttana).

Matkustajalle viivästyksestä aiheutuvat vahingot

Matkustajan viivästyessä lentoliikenteen harjoittaja on korvausvastuussa, paitsi jos tämä on ryhtynyt kaikkiin kohtuudella edellytettäviin toimiin viivästymisen välttämiseksi tai jos tällaisia toimia ei ollut mahdollista toteuttaa. Matkustajan viivästymisen aiheuttamien vahinkojen osalta korvausvastuu rajoitetaan 4 150 erityiseen nosto-oikeuteen (likimääräinen summa paikallisena valuuttana).

Matkatavaroiden viivästymisestä aiheutuneet vahingot

Matkatavaroiden viivästyessä lentoliikenteen harjoittaja on korvausvastuussa, paitsi jos tämä on ryhtynyt kaikkiin kohtuudella edellytettäviin toimiin viivästymisen välttämiseksi tai jos tällaisia toimia ei ollut mahdollista toteuttaa. Matkatavaroiden viivästymisen aiheuttamien vahinkojen osalta korvausvastuu rajoitetaan 1 000 erityiseen nosto-oikeuteen (likimääräinen summa paikallisena valuuttana).

Matkatavaroiden tuhoutuminen, katoaminen tai vahingoittuminen

Matkatavaroiden tuhoutumisesta, katoamisesta tai vahingoittumisesta johtuvan vahingon osalta lentoliikenteen harjoittajan korvausvastuu on enintään 1000 erityistä nosto-oikeutta (likimääräinen summa paikallisena valuuttana). Lentoliikenteen harjoittajalla on kirjatun matkatavaran osalta huolimattomuudesta riippumaton korvausvastuu, paitsi jos vahinko aiheutuu matkatavaran viallisuudesta. Käsimatkatavaran osalta lentoliikenteen harjoittaja on korvausvelvollinen vain itse aiheuttamistaan vahingoista.

Korkeammat korvausvastuun rajat matkatavaroiden osalta

Matkustaja voi sopia korkeammista matkatavaraa koskevan korvausvastuun rajoista lentoliikenteen harjoittajan kanssa tekemällä viimeistään lähtöselvityksessä erityisen ilmoituksen ja suorittamalla lisämaksun.

Matkatavaroita koskevat valitukset

Jos matkatavara on vahingoittunut, viivästynyt, kadonnut tai tuhoutunut, matkustajan on tehtävä kirjallinen muistutus lentoliikenteen harjoittajalle mahdollisimman pian. Jos kirjattu matkatavara on vahingoittunut, matkustajan on tehtävä kirjallinen muistutus seitsemän päivän kuluessa, ja matkatavaran viivästymisen yhteydessä 21 päivän kuluessa siitä, kun matkatavara on toimitettu hänelle.

Sopimuksen tehneen lentoliikenteen harjoittajan ja lennon tosiasiallisesti liikennöineen lentoliikenteen harjoittajan korvausvastuu

Jos lennon tosiasiallisesti liikennöivä lentoliikenteen harjoittaja ei ole sama kuin sopimuksen tehnyt lentoliikenteen harjoittaja, matkustajalla on oikeus lähettää vahinkoihin liittyvä muistutus kummalle tahansa tai nostaa korvauskanne kumpaa tahansa lentoliikenteen harjoittajaa vastaan. Jos lentoliikenteen harjoittajan nimi tai koodi on ilmoitettu matkalipussa, se on sopimuksen tehnyt yhtiö.

Vaatimuksia koskeva määräaika

Mahdolliset vahingonkorvausta koskevat kanteet on pantava vireille kahden vuoden kuluessa siitä päivästä, jona ilma-alus saapui tai sen oli määrä saapua määränpäähänsä.

Tämän tiedotteen tietojen perusta

Edellä esitetyt säännöt perustuvat 28 päivänä toukokuuta 1999 tehtyyn Montrealin yleissopimukseen, joka pannaan täytäntöön yhteisössä asetuksella (EY) N:o 2027/97, sellaisena kuin se on muutettuna asetuksella (EY) N:o 889/2002, ja jäsenvaltioiden kansallisella lainsäädännöllä.”

Tuotekuva Kuumailmapallolento
Kuumailmapallolento

Kuumailmapallolento kestää noin tunnin, ja koko lentotapahtumaan kannattaa varata aikaa 4-5 tuntia. Yleisölennot lennetään iltaisin auringon tehon jo laskiessa.

315,00 370,00 
Tuotekuva Yksityinen kuumailmapallolento
Yksityinen kuumailmapallolento

Yksityisellä kuumailmapallolennolla saat VIP-kohtelun: voit itse valita, millä seudulla lennetään ja kenen kanssa haluat kuumailmapallon kyydissä olla!

1795,00 3960,00 
Ilmoittaudu postituslistalle

Ilmoittautumalla postituslistallemme saat sähköpostiisi tiedon, kun lentokalenteriin merkitään uusia yleisölentoja.

Postituslistat ovat paikkakuntakohtaisia, joten jos haluat ilmoittautua useamman paikkakunnan listalle, ilmoittaudu kullekin niistä erikseen.

Postituslista